onsdag 4 december 2013

Pepparkaksbak

Fokuserad bagare. Pepparkaksbak är en bra aktivitet för en 4,5 åring.

Det är mycket julpyssel just nu. Härligt tycker vi! Idag var det pepparkaksbak som stod på schemat. Degen som jag hade gjort (hade tänkt mig halv sats men det blev en hel när jag glömde att jag skulle ha halv omgång mjöl...) var gigantisk (skulle räcka till 300 pepparkakor så kom gärna förbi och smaka). Rasmus var duktig och tryckte ut figurer i långa rader. Hugo "kan själv" och vägrade få hjälp med att kavla ut degen. Detta resulterade i att han hade en klump som han tryckte lite på och sedan började leka med. När han väl insåg att man kunde äta av degen så försökte han i smyg ta små bitar runt om hela klumpen och åt mer och mer och mer... Efter baket fick man så klart smaka varma, nygräddade pepparkakor med mjölk! Mums!

Kaoset som jag hade förutspått uteblev och det var en ganska harmonisk stund.

Bagare som var mindre fokuserad och hellre ville leka med formarna.

Ugnsansvarig och förste servare.

Smygätande 2,5 åring...

1 kommentar:

  1. Ser himla mysigt och GOTT ut - både degen och kakorna ;)

    SvaraRadera