söndag 15 december 2013

Den långa raden av julemys

Här görs det kreativa marsipanfigurer.

Jag är uppväxt med massor av härliga traditioner från när jag var liten. Detta vill jag så klart föra över på våra grabbar så att dom också får upptäcka det härliga i att göra egen marsipan (jodå, ögonen lyste och gott var det), baka pepparkakor & lussebullar, egen knäck och chokladbiskvier. Listan kan göras ännu längre i min mamma och pappas jullista men jag har kapat den lite grann när det kommer till bakandet:). Funderar dock på dom där riktigt goda hemgjorda mazarinerna... 

Maken blev lycklig över julölen som serverades hos familjen S/N.

Hugo var imponerad över tomten som nästan var lika stor som honom.

I helgen har vi gjort lakritsknäck med en touch av havssalt och chokladbiskvierna ligger i frysen. Dessutom har vi hunnit med det obligatoriska luciafirandet tillsammans med familjen S/N där tomtegröten och skinkan stod på bordet, hämtat en gratis gran (tack Vällingby centrum) och klätt den med det lilla pynt vi hade, dansat och lyssnat massor på julmusik! Nu inväntar vi bara den där riktiga julkänslan som man bara kan få till av snö. Vi vill ha snö, åka pulka och bli rosiga om kinderna, komma in i värmen, dricka varm choklad och tända massor av ljus! Skärpning vädret... det är inte okej med åtta plusgrader i mitten av december.

Fokus när granen ska kläs eftersom mamma bara gillar kulor i glas.

Lite lek vid den nyklädda granen, myspys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar