torsdag 15 september 2011

Dagis

Ny dag - nya möjligheter!

Morgonen visade sig från sin bästa sida med strålande sol så efter lämning gick jag och Hugo en sväng runt sjöarna med Emils mamma och lillasyster. Emil är en utav Rasmus bästa kompisar så det var tråkigt att höra att dom har köpt hus och ska flytta... Roligt för dom! men tråkigt för Rasmus:(

Det som är toppen med Rasmus avdelning just nu är att det är otroligt många som fått småsyskon i år. Tror jag kan räkna till sju...? Det innebär att vi är ganska många som hämtar och lämnar samma tid, snicksnackar lite och umgås i parken eller på en promenad. Lyxigt! Allt blir så skönt spontant.

Var på föräldramöte häromdagen och blev dock ganska skeptiska... Nu har det bestämts att planeringstiden ska ligga på måndag förmiddag så varje måndag har två avdelningar planering vilket innebär att det är ca 100 barn på gården med 10 vuxna... inte okej... Rasmus har sköt sig exemplariskt utan blöja på dagis men i måndags hade det gått åt tre ombyten och samma sak hörde jag av en annan mamma... Tänk om vi på vårt jobb skulle säga att -nej, nu stänger vi ner två timmar för vi ska ha planering... Nöjda kunder då? - nej... Nöjda barn på dagis? - nej... *suck*

Har ingen ny bild så jag bjuder på en från helgens arkiv.
Två stycken coolingar på promenad, morfar och Hugo;

Jag svängde ihop en, om jag får säga det själv, grymt god lasagne igår. Så för er med dålig inspiration inför kvällens matlagning, här kommer dagens middagstips:)

Istället för klassisk ostsås gjorde jag en sås med fryst spenat (ganska mycket), vitlök, matlagningsgrädde och ost. Redde upp den med lite maizena och kryddade med salt, peppar och lite muskot.

Köttfärsen bytes ut. Först smörstekte jag kantareller, charlottenlök och vitlök. Sedan la jag i tärningar av lax och matlagningsgrädde, salt och peppar.

Varvade som vanligt lasagneplattor, med sås och laxröran och sedan på med ost. Skulle kunna tänka mig att även en skvätt vitt vin och pinjenötter skulle kunna toppa denna rätt!

Lycka till:)!

1 kommentar:

  1. Det låter inte vettigt! Jag vet hur det är när man har för mycket barn och för lite personal inte bra för någon! Men ni har ju ännu så länge ett val och hade jag varit som er så låt Rasmus vara hemma på måndagar och ha det lugnt och skönt! Kram.

    SvaraRadera