lördag 6 oktober 2012

Vi har tagit helg!

Oj vad tiden rullar på, dagarna går och man hinner knappt tänka. Nästan som hemma fast ändå inte. Igår "hann" vi inte ens bada... Här på Koh Lanta drivs man av ett skönare lunk, härligare tänk och en mer avslappnad attityd än hemma. I den thailändska vokabulären finns inte orden "stress" eller "måste".

I fredags var det återigen dags för gemensam eftermiddagssamling i "Salan". Lek var det som stod på schemat och alla som ville fick vara med. Efter leken sjöngs nationalsången (Thailändska) som faktiskt börjar sätta sig lite grann och sedan gick vi och köpte fredagsglass.

Gemensam lek på Lilla Svenska Skolan.

De flesta barn och vuxna brukar gå till Mon´s restaurang efter avslutningen på fredagar. Det är även den restaurang som serverar barnen mat på skolan. En riktig toppenrestaurang och på fredagar står glass på schemat. För 10 bath får man en kula glass som är stor som ett berg. Dessutom får man vatten och bjuds på karamell. Rasmus är som vanligt populär bland restaurangfolket.

Fredagsglass som lär bli tradition.

På kvällen hade vi bestämt att vi skulle gå och fira helg på "Lindas". Dom hade premiäröppning för säsongen och bjöd på 50% rabatt på hela grillmenyn men vilket fiasko det blev. Hela Lantas svenska befolkning var nog där och det hade dom nog inte räknat med. Trots att vi var första sällskap så var allt kaos. Vi fick inte maten som vi skulle, de missade vad vi hade beställt, vissa fick äta med fingrarna då efterfrågade bestick aldrig dök upp. Ja, kaos med andra ord. Maten var dock god och bra grillad men för den summa pengar det egentligen skulle kostat var det inte värt det.

Mätta (tillslut) men kanske inte lika belåtna middagsgäster.

Efter en drink eller två på mormor och morfars balkong så var det dags för hemfärd. Eftersom Rasmus hade somnat fick han sova över och skönt var det när vi hade en riktig skit natt med Hugo hemma. En nedkissad säng och orolig sömn ledde till två trötta föräldrar.

Idag fick vi ta igen oss. Lite strandpromenad där vi hittade stora och fina snäckor. Två timmars sömn mitt på dagen. Bad i havet på eftermiddagen (poolen är återigen i icke badbart skick). Surf på vågorna och allmänt stoj. Idag har Jesper grabbkväll med fotboll och öl. Dom var ett helt gäng som gav sig iväg till puben.

Jag åkte till lördagsmarknaden med smågrabbarna. När vi är på marknaden så hör vi någon som ropar "Rasmus, Rasmus". Visar sig att det är en utav servitriserna på Gooddays (som inte börjat jobbar där än för säsongen och som vi därför inte har träffat än). Ja, jag har sagt det förut och säger det igen, Rasmus är en liten lokalkändis här på ön:). Jag och grabbarna fick sällskap av mormor, morfar och Carro som kom förbi och åt. Sedan spelkväll med Yatzy och planer på en tjejeftermiddag och spa nästa fredag. Det ser vi fram emot!!!

Att äta lördagsgodis-klubban på stranden är bra när det blir söligt men mindre bra när Hugo stoppar klubban i sanden.