fredag 10 augusti 2012

Malmö tur & retur

I onsdagskväll kom maken ner från Stockholm igen. Eftersom han skulle vidare på jobb ner till Skåne över torsdag och fredag bestämde vi att jag och Hugo skulle haka på. Rasmus fick stanna kvar och sova sin efterlängtade natt hos gammelfarmor och gammelfarfar. 

Första stoppet var Trelleborg och Sveriges sydspets. Där blev det lunch och sedan fick jag och Hugo lite tid för sightseeing. Inte så mycket till stad att se men vi hann i alla fall se Trelleborgen, gunga lite och titta på tuppar och hönor som sprang i det fria mitt inne i centrum. Väldigt fascinerande tyckte Hugo som älskar djur!

Hugo spanar in Trelleborgen.
 
På eftermiddagen kom vi till Malmö (har faktiskt aldrig varit där... mer än ett kort stopp på centralstationen en gång i tiden när jag skulle ut och luffa med en kompis). En väldigt charmig stad med många små mysiga skånelängor, härliga butiker och caféer. Efter incheckning på hotellet fick jag och Hugo underhålla oss en stund till. Vi traskade runt, käkade körsbär på torget och bara myste i solen.

Kolla in häftigaste cykeln i Malmö.

Mysig stadsbild.

Glass i solen och kolla på båtar tillsammans med mamma och pappa, Hugo trivdes som fisken i vattnet. Tog en promenad till Folkets Park. En toppenpark som hade allt och dessutom var det gratis att gå in. Här fanns sköldpaddor, kängrur, live musik, tivoli, stor lekpark, plaskdamm, smådjur (hästar, kaniner, minigrisar, fåglar). Stort, stort plus till denna park (saknar motsvarighet i Stockholm vilket är synd). 

Ja...vad gör dom?

Gunga, gunga säger Hugo och blir överlycklig när han får hoppa i.

På kvällen åt vi på Lilla torget där det var massor av restauranger och massor av folk. Käkade indiskt på en uteservering med gigantiska portioner och väldigt god mat. Tillslut rullade vi ut där ifrån. Vårt hotell låg mitt i smeten och vi hade ett stort rum längst upp som var super fint. Förväntade oss en stor frukost men blev besvikna då det bara var standard och inget speciellt.

Här bodde vi på hotell Kramer.

I morse gick vi upp för att bege oss mot Lund (har inte varit där heller:)). Återigen lite sightseeing i en väldigt mysig stad med många kullerstensgator och Skånelängor. Obligatorisk var så klart att se Domkyrkan. Maffig byggnad men det brydde sig inte Hugo så mycket om. Han var mer intresserad av fontänen utanför där han passade på att bada med kläderna på. Eftersom jag inte hade ombyte med så var det bara att gå och snabbshoppa lite extrakläder. Vad gör väl det när man fick se hans lyckliga min när han sprang omkring i fontänen:).

Domkyrkan i Lund i bakgrunden. Hugo badar i fontänen i förgrunden:).

Min kartläsare ser något slapp ut men ändå ganska fokuserad.

Mysiga gator i Lund.

Tänk att en sådan här liten minitripp kan ge så mycket energi. Att få se och upptäcka nya ställen är verkligen bland det bästa som finns och Skåne kan jag definitivt tänka mig att utforska mer. 

Väl tillbaka i Tranemo har vi blivit intervjuade av tidningen. Mer om det nästa vecka:). Mamma och jag körde tredje löppasset för den här veckan. Duktigt gjort, eller hur?!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar