måndag 17 januari 2011

Utveckling, framsteg och lite dåligt samvete

Yes!!! Äntligen!!! Efter månader av mammatorka har Rasmus äntligen börjat säga "mamma" igen. Eftersom Jesper var i väg hela helgen på pingis så var jag och Rasmus själva och hade kvalitetstid. Rasmus var väldigt snäll och gosig hela helgen och förstod nog att mamma inte mådde så bra. Första natten vaknade han och skrek efter pappa men på söndagen så började han ropa "mamma, mamma" och i natt när han satte sig upp i sängen så frågade han efter mig. Nu växlar han mellan "mamma och pappa" hela tiden och vill gärna involvera båda två. Känns skönt för oss båda att den här pappiga perioden verkar vara över.
......
För övrigt så gör Rasmus väldiga framsteg på ordfronten, varje dag känns det som just nu, och han härmar gärna allt vi säger. Idag sa han exempelvis "hiss" när vi skulle åka hissen och när vi säger att han inte ska springa så säger han "nej gå":) Ibland blir det lite fel och när han vill att vi ska komma om sitta med honom och leka så säger han "titta" och pekar på golvet men vi fattar i alla fall...:) Ibland fattar man ingenting och då blir han sur så klart. När vi skulle hem från dagis idag så sa han "hejdå memil" till en kompis på hans avdelning som heter Emil. Han kan också räkna till tre om han vill men är bättre på att räkna till två:)
.....
Kafferep är hans favoritlek och alla gossedjuren ska vara med. Sedan serveras det kaffe med mjölk och socker samt tårta och glass flera gånger om. Han lessnar aldrig... (men det gör ibland mamma och pappa...:))
......
Själv dras jag med det evigt dåliga samvetet som man förmodligen har som förälder;
...
- Har han fått i sig tillräckligt mycket grönsaker, annars är jag en dålig förälder...
- Åh nej nu fick han en bulle trots att det är måndag, är jag en dålig förälder...
- Nu har vi inte varit ute på hela dagen trots att jag är sjuk, är jag en dålig förälder...
- Nu blev det hamburgare och pommes för jag orkade inte göra något annat en lördagkväll (andra lördagen i rad), är jag en dålig förälder...
...
Det dåliga samvetet handlar oftast om mat har jag kommit på, eller att man inte orkar leka aktivt hela tiden. Vad ska man göra?

2 kommentarer:

  1. om ni blir alltför less på att leka så ring ring! nu bor ju lekfantasten bara 30m bort:D hälsa alla!

    SvaraRadera
  2. Ignorera det dåliga samvetet och fokusera på allt bra som man gör!
    kraaam

    SvaraRadera