måndag 16 mars 2009

Finns gud och vad tror jag på?

Idag kom pappren på posten angående faderskapet så nu är Jesper officiellt pappa.



Sitter här och funderar på dop men när jag har varit inne och läst om vad det innebär så börjar jag vackla i min övertygelse. Läser att dopet sammanfattas av tre punkter;
  1. Frälsningen, att gud har räddat barnet från ondskan
  2. Rening, för att påminna om att gud befriat barnet från synd
  3. Löfte för framtiden "Jag ska alltid vara med dig" lovar gud
Är det här överhuvudtagen något som jag tror på? Egentligen är ju meningen mer att välkomna Rasmus till livet och introducera honom för alla och då kanske en namngivningsceremoni vore lämpligare. Jag har ju väldigt svårt att stå för de värderingar som kyrkan har... och att tro på de tre ovan nämnda punkterna, nja...

Jespers ståndpunkt i det hela vet jag redan då han är helt emot det men jag måste nog ta en funderare. Man kan ju ändå göra något personligt och fint. För eller emot? Synpunkter?



10 kommentarer:

  1. Vill Rasmus konfirmera sig så kan han döpa sig då. Tveklöst emot. Kan visst ha nån trevlig välkomstceremoni istället!!

    SvaraRadera
  2. Klar ungen ska döpas. Annars har vi ju klabbat med fingerfärg en halv dag i onödan :)

    SvaraRadera
  3. Det spelar ingen roll bara jag får en kaka;) Men jag tycker det är fint att vara i en kyrka;)
    /M

    SvaraRadera
  4. Om det blir dop eller en namnsermoni spelar ingen roll,bara det blir något. En fin stund för Rasmus där alla kan träffas. Mormor

    SvaraRadera
  5. Där har du något att fundera över :-)
    Fina kort, han är väldigt söt. Hoppas på att få träffa honom snart!

    SvaraRadera
  6. Fråga Rasmus vad han vill, för min del så spelar det ingen roll bara ni bjuder på Baccardi.

    SvaraRadera
  7. Kyrkan gör ingen glad. Det räcker med en brakfest hemma. Men morfar behöver bara en cocakola.
    Gammel morfafar

    SvaraRadera
  8. Kyrkdop kommer visst göra Rasmus glad när han slipper vuxendöpa sig om 14 år när han vill konfirmera sig, eller om 30 när han vill gifta sig! Hur gulligt är det med en finnig, ranglig tonåring i klänning som måste hoppa i en pool bara för att han ska få gifta sig, stackarn. I och med att jag är den enda som förespråkar dop, anser jag härmed också att jag är den enda rättmätiga Gudföräldern till Rasmus om det skulle bli dop!

    SvaraRadera
  9. Carro du fattar ju inte.. MORFAFAR; mors farfar!

    SvaraRadera
  10. Oj, det här skapade verkligen debatt:) Nu är det så att vi nog har bestämt oss för en Rasmus-fest (sorry syrran). Men det blir nog minst lika trevlig...

    SvaraRadera