söndag 7 februari 2010

Bilutflykt

Igår var vi på utflykt hela dagen. Vi hade hyrt en bil. Vårt första stopp var den södra delen av Koh Lanta där vi fikade lite grann och kollade in en näst intill öde strand... Det har varit riktigt riktigt varmt då senaste dagarna och Rasmus har fått ganska mycket värmeutslag, små röda prickar över hela kroppen.

Jesper vilar ut på stranden efter en ganska skumpig bilfärd på näst intill obefintliga små sand vägar. Tur att vi hade en stor bil:)
Rasmus lånar pappas kepa som skydd för solen.
Efter lite slapp på stranden begav vi oss upp i bergen för att avnjuta en lunch på bästa utsiktsplats över ön och öarna runt omkring. Det var verkligen fantastiskt vackert. Tur att man reser med några som har varit här många gånger och kan alla små pärlor:)
...
Sedan tog vi oss till Lanta Old Town. Stad och stad kanske var att ta i då den bara består av en enda liten gata (mycket mindre än Tranemo:)). Det var mysigt men kanske inte bästa tiden på dagen att vara där då vi kom klockan två och det var stekande hett. Hittade en oas på ett café med utsikt över vattnet och egen brygga. Rasmus var jätte varm så en utav Thailändskorna där tog honom direkt, duschade av honom och pudrade in honom med något puder. Sedan fick han en liten handduk så det såg ut som att han hade varit på spa:) Luca fick samma behandling och det verkade hjälpa mot värmen. Sedan slappade vi där ett tag och Rasmus fick en kokosnöt att dricka vilket var uppskattat.
Vi har hittat ett riktigt toppen ställe att käka på inne i Saladan som är huvudorten. Det heter Lanta Seafood (för er som åker hit:)). Där tillbringade vi kvällen med att äta grillad jätte makrill och jätte räkor. Supergod mat och riktigt bra Thaipriser. En lyxmåltid går på runt 100 kr för två med öl...

Eftersom vi inte hann med det igår så åkte vi direkt innan frukost idag till ett elefantställe bara för att få se småkillarnas reaktion:) Rasmus tyckte att dom var lite läskiga och vågade inte riktigt klappa men vi matade dom med lite bananer.

J

Det här är Rasmus favorit utav personalen på hotellet (se nedan). Hon leker, busar och boxas Thaiboxning med honom hela dagarna så att vi kan äta frukost, dricka kaffe eller ta en shake i lugn och ro. Extra dricks till henne när vi åker hem:)
...
Man uppskattar sitt liv hemma mer när man är här och ser hur dom jobbar från sex på morgonen till tio på kvällen varje dag med en dag ledig varje månad. Dom flesta träffar sin familj två gånger per år och skickar bara hem pengar till dom...Trots det är dom alltid glada och vänliga. Helt otroligt...!

Hej mamma, kan jag få en puss över en drink...

Okej då...:)

P.s. Kommentarer önskas av alla som läser bloggen så vi vet hur ni har det hemma i kalla Sverige:) Inga tjyvläsare tack:) D.s.

1. Ha ha okej då. Vädret är detsamma, i af i Borås. Sjukt mkt snö å minusgrader. E var på bowling för första gången igår men sov, så inga strikes för honom. Stort grattis till Rasmus i förskott. Har redan glömt är ni före el efter i tiden?. Kram!!!

2. Åh va härligt ni verkar ha det!! Hoppas att Rasmus får en härlig första födelsedag på tisdag! ps. Vad duktig du är på att gå Rasmus! Ta hand om er. Kramar Therese & Edvin

3. Ingen mer tjyvläsning här inte... =) Åhh, vad underbart härligt ni verkar ha det. Har funderat lite på att åka till Thailand i höst och man blir ju inte mindre sugen när man kikar in på er blogg. För tillfället har vi det dock rätt bra här i Sundsvall, idag har det varit soligt fint vinterväder, perfekt för att åka lite bob!
    Ha en fortsatt härlig resa och grattis till Rasmus i förskott! Kramar från Emma, Alfred och Anton

4. Det verkar som om ni behöver lite barnpassning så nu kommer jag och hälsar på. Planera bara inte in någon dykning innan jag kommer. Kram morfar.

5. Moster Bella väntar på en födelsedagskalasinbjudan!! De börjar bli lite knappt om tid nu om jag ska hinna ner i tid:)