måndag 12 november 2012

Koh Rok

Söndag morgon, farsdag, inget firande förutom paket på sängen, maken ligger fortsatt däckad.
Tar båda barnen på moppen, åker till Longbeach, Hugo sjunger hela vägen "moffa, moffa, moffa", lämnar av honom hos mormor och morfar, lämnar ett paket till min bästa pappa, åker tillbaka hem.
Packar i ordning, jag och Rasmus beger oss ner till stranden för att vänta in speedbåten som ska ta oss ut på dagens äventyr till Koh Rok för snokling. Med oss har vi också den andre Rasmus och hans mamma. Förväntansfulla grabbar.

Den lille snorklaren.
Första stoppet för snorkling. Det är lite vågor. Rasmus får totalpanik och ska bara klamra sig fast vid mig. Tungt. Vi får avbryta och gå upp på båten. Ändå ingen bra sikt och vattenloppor i vattnet.

Andra stoppet för snorkling också från båten. Vi provar flytväst istället för puffar. Lite lugnare vatten men nu vill inte Rasmus ha cyklop. Åker på min rygg en stund men det blir också ganska jobbigt efter ett tag. Lite bättre sikt men inte så mycket snorkling.

Tredje stoppet. Vi stannar på Koh Roks nationalpark för lunch. Lunch intas precis bredvid tre stora varaner som suktar efter mat. Grabbarna kallar dom dinosaurier och tycker det är spännande. Koh Rok är som taget från en turistkatalog. Pudersand och kristallklart vatten. Underbart! Vi snorklar från stranden. Går mycket bättre. Rasmus håller mig i handen medan vi glider runt i vattnet. Mysigt! Ser lite olika fiskar bland annat nemosar. Spännande för grabbarna! Sista halvtimmen börjar det regna. Drar oss tillbaka till båten.

Matgäster.

Fjärde stoppet är från båten. Det regnar och blåser en del så jag och Rasmus stannar på båten. Verkar varit ett bra ställe för när vi slänger i bröd så ser vi massor av fisk. 
Hemväg. Stora vågor och regn. Grabbarna somnar som tur är. Slänger i mig en sjösjuketablett för säkerhetsskull. 

Fina fiskar.

Sammanfattning: Rasmus var nog inte riktigt redo för snorkling på havet. Han är fortfarande lite osäker på sin egen förmåga men från stranden gick det bra. I alla fall mysigt med lite egen tid!

Mor-son tid på pudervit strand.

När vi kommer hem ska jag och grabbarna gå ut och käka med våra vänner. 
Rasmus säger; - Mamma, kan du inte ha den blommiga klänningen för den är så fin.
- Nej nu vill jag ha den här tröjan på mig.
- Mamma, du är ännu vackrare i den tröjan.
Min underbare söte son kan ge så fina komplimanger så man får tårar i ögonen:).

Cool sjöstjärna.

Häftiga träd i nationalparken.

Idag måndag har vi varit hos läkaren med maken. Halsfluss så det bara sjunger om det. Hej, antibiotika kur! Jag och grabbarna måste nu hålla oss på rejält avstånd så ingen mer får det innan onsdag. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar