tisdag 6 mars 2012

Tårtkalaset...

...blev idag på morgonen snabbt avbrutet. Vi hade gjort frukost på sängen, godistårta och paket till pappa som fyllde år. Efter en smörgås fick Jesper rusa på toaletten för att kräkas, inte så trevligt... Så blev det med det födelsedagsfirandet.

Frukost på sängen blev istället för början på, avslutningen på födelsedagsfirandet.

Vad ska vi nu göra med tårtan som står kvar i kylskåpet, klar att ätas inför kvällens firande tänkte jag? Känns sjukt onödigt att bara slänga bort så när vi hämtade på dagis bjöd jag in alla föräldralediga mammor med Rasmus kompisar på dagis och syskon till uteplatsen för lite tårtkalas. Uppskattat tror jag?! 

Det blev tårtkalas ändå fast födelsedagsbarnet inte kunde närvara.

Efter tårtan blev det bocciaspel, gräsklippekörning och lite annat bus.

Smågrabbarna fick mest titta på.

När vi kom in blev det åka av.

Födelsedagspresentshistorien

Jesper skulle bland annat få en ny cykel i present. Jag la ner min själ i att hitta en men misslyckades ändå totalt. Först begav jag mig till Cykelringen i Bromma eftersom dom har bra priser. Hade fixat barnvakt till Hugo på dagen så jag kunde gå dit och sedan cykla hem med cykeln. Efter en ordentlig promenad kom jag fram och sa att jag letade efter en standardcykel som var prisvärd och inte kostade för mycket. 

Försäljaren; Ja, den här cykeln är i så fall den vi har haft minst problem med.
Jag; Vadå? Brukar ni ha problem med era cyklar?
Försäljaren; Man får ju det man betalar för...

Okej, tänker jag. Nu har jag gått hit och behöver en cykel.

Jag; Kan jag cykla hem med den på en gång (det står flera färdigmonterade på golvet)?
Försäljaren; Nej, den kommer i förpackning så du får plats med den i bilen och så får du montera själv.
Jag; Men jag har ju gått hit för att få med cykeln.
Försäljaren; Ja, vi kan ju montera ihop den men det kostar 400 kr och det är lättare att göra det själv.

Jaha, jag får helt enkelt traska hela vägen hem igen. På vägen hinner jag ju fundera en del och kommer fram till att jag INTE vill köpa en cykel för tusenlappar som försäljaren redan säger att det kanske kommer bli problem med. Inte konstigt heller att det blir problem när man ska montera ihop eländet själv. Det var dessutom en helt urusel försäljare...

Jag och Rasmus drar på kvällen ner till Team Sportia istället för jag har kollat på en cykel där också tidigare som dom inte hade fått in. Visserligen något dyrare men det kanske det är värt så den inte faller ihop. Cykeln har fortfarande inte kommit in på lagret men när jag förhör mig så ska den komma in i slutet på veckan, man får den färdigmonterad, och försäljaren ringer mig när den kommer. Tack och lov att det finns någon service kvar i denna värld. 

Istället får vi hitta en nödlösning och köpa en liten leksakscykel på leksaksaffären. Den får funka som substitut till slutet på veckan och nu lär ju inte födelsedagsbarnet cykla så mycket ändå i hans skick...

1 kommentar:

  1. grattis Jeppe önskar hela familjen Sundqvist... och krya på dig. Vi kommer gärna och grattar dig när du är garanterat smittfri + några dagar senare :)

    SvaraRadera