måndag 12 mars 2012

Hemma med barn nr2

Termometern visar 9,6 grader i skuggan och det är så underbart härligt ute!!! 
Jag och Hugo tog en promenad till gymmet på förmiddagen för att träna av oss en timme eller så. Sedan blev det en skön promenad hem igen. Jacka är nästan för varmt i solen... Det är en så befriande, härlig känsla när solen värmer, snön och slasket är borta och det bara är gruset kvar på vägen som påminner om vintern (ännu härligare när det också försvinner). Man vill bara hoppa, studsa och ropa ett riktigt Ronja skrik:)

Att vara föräldraledig med barn nummer två är en stor skillnad mot barn nummer ett. Tiden är knappare och man är bunden vid fler tider. Samtidigt är man mer avslappnad och inte så strävande efter att hela tiden hitta på saker. Helt enkelt taggat ner några steg. Att bara vara hemma och umgås är bland det bästa som finns. Förra gången, då var man tvungen att ha minst ett projekt om dagen för att känna att man gjorde något meningsfullt. Nu bryr jag mig inte om jag gör något meningsfullt och ett projekt i veckan är nog så det räcker:). Jag och Hugo vi promenerar, tränar, leker och går på öf ibland. Det är våran vardag och den är väldigt soft och skön! Rekommenderas...

I natt gjorde vi (eller Rasmus) ett enormt framsteg för vår framtida sömn. Vi har försökt få honom att SJÄLV komma över till vårt rum på natten istället för att sitta och skrika efter oss. Om man måste gå upp och sedan hämta honom så är man ju klarvaken sedan. I går kväll sa jag åter igen att han kunde komma själv när han vaknade på natten och för en gångs skull fick jag positiv respons.

-Okej mamma, jag kan komma själv.

Har aldrig hänt tidigare och mycket riktigt, på natten vid två hör vi tassande fotsteg och någon som studsar upp i vår säng. Låt det fortsätta på den här vägen så vi slipper vakna hundraarton gånger per natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar