söndag 12 december 2010

Julförberedelser

Tänk att december månad alltid bara swichar förbi... tiden går så himla fort och det är så mycket som händer och ska göras hela tiden.
...
Rasmus har radat upp alla sina fordon med ett gossedjur på varje och styr sedan tåget från "Stig";
...
I torsdags slutade jag redan vid ett så då fick jag och Rasmus besök av Anna och Oliver som kom förbi på promenad och fika. Rasmus ville gärna visa Oliver alla sina leksaker vilket resulterade i att det såg ut som ett bombnedslag sedan (det är ju i och för sig inte ovanligt:)).
...
Lekkompisar;
...
I fredags var jag ledig på förmiddagen och följde då med Rasmus till dagis för studiebesök (vilket tydligen var väldigt ovanligt... eller till och med aldrig hade hänt tidigare). Fick se när dom övade luciatåg och hade samling med sångstund. Rasmus var inte direkt intresserad av att jag var där men dom andra barnen hängde runt mig hela tiden. Efter en halvdag så var jag helt slut när jag skulle vidare till jobbet:)
......
Lördagen spenderades i pulkabacken med Rasmus polare Oscar och Edvin från föräldragruppen och killarna tjöt av skratt när dom åkte ner tillsammans i backen. Rasmus ville gärna ha sällskap i sin stora pulka så han och Oscar åkte ihop vilket fungerade helt utmärkt. Efter pulkaåkandet gick vi in till Edvin och Therese för lite mer bus och fika.
...
På eftermiddagen hann jag med att baka chokladbiskvier och misslyckad fudge som inte alls blev bra utan en tjockbottnad kastrull...
.....
Idag fortsatte julpysslandet. Julskinkan är klar, granen är inhandlad och marsipanen är bakad. Efter lunch stack vi iväg till Frösunda för att kolla in en lägenhet men det är svårt att släppa den vi har "köpt" i Älvsjö... Lägenheten var toppenfin och härlig men den är inte ett hus... Känns bara som att vi då köper ett mellanboende för att snart flytta igen...
...
Marsipanbak. Hur många färger har ni i år mor och far?:);
...
Rasmus gillade att göra marsipanfigurer men kanske inte hade det så lätt för just skapandet utan la mest små klickar av marsipan på plåten:);
......
Lina, Johan och Alma kom förbi för att hjälpa oss med bakandet och blev sedan bjudna på julbord i mindre variant. Mitt första, men Jesper har ju redan gjort några stycken och har fyra stycken den här veckan:)
......
Ett smakprov av marsipanbaket. Rasmus resultat ses nere till vänster...;
...
Som vanligt var Rasmus lycklig över att hålla om Alma och längtar nog tills lillebror/lillasyster kommer;
...
Almas bilbarnstol var också väldigt populär...;
.. ...
Idag har vi ätit årets första julskumstomtar. Mums!!!
........
Första köpegranen någonsin? Idag gick vi och köpte en gran och förstår fördelen med att ha ett garage. Granen var såklart snöig och isig men var ändå tvungen att tas in. Vart skulle vi annars ha den? Det droppar och rinner vatten som bara den så vi får se när vi kan veckla ut den... Rasmus tycker det är spännande och vi får nog se om vi sätter i mina glaskulor eller om det blir plastvarianten några år även fast det tar emot...
...
Årets gran;
... ...
Nu tror jag bara att det är knäcken som är kvar att göra och sedan är julfixandet klart.

3 kommentarer:

  1. ÅÅÅ vad fina färger och marsipanfigurer!!
    Skall bli kul att ses imorgon!
    kraam

    SvaraRadera
  2. Men ni har ju glömt orange!! Herre gud, ingen jul utan orange marsipan, tur att jag kommer och styr upp lite på lördag!

    SvaraRadera
  3. Oj granen ser ju jättestor ut ni kanske inte ska veckla ut den då tar den ju lite mindre plats! Neeeeeeeeeeej jag bara skojade lite!
    kram mamma.

    SvaraRadera