tisdag 26 maj 2009

Första vaccinationen

I går var det dags för Rasmus första vaccination. Det var som att han kände på sig att någonting var på gång för han var grinig hela förmiddagen och ville inte ens ligga i vagnen när vi gick runt sjöarna. Han fick två sprutor. En i vardera ben. Den första var mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och haemophilus (vad det nu är). Det gick ganska bra och han grinade bara till lite och skrattade sedan. Den andra som var mot pneumokocker var betydligt värre och då skrek han och var svårtröstlig långt efter. Barnmorskan sa att inom två timmar efter kunde han få ett anfall och bli helt håglös. Då var man tvungen att åka in till Astrid Lindgrens barnsjukhus men det hände som tur var inte.
...
Efter ungefär fyra timmar kunde han bli grinig och det blev han med råge. Vi somnade en stund i sängen och jag vaknade av att Rasmus gallskrek. Gav honom alvedon som barnmorskan sagt (vilket inte var det enklaste att få upp den där bak...) men han var otröstlig och gallskrek i en timme. Tillslut lugnade han sig lite grann. Jesper kom hem och jag skyndade mig iväg på min korpfotbolls premiär för i år. Hann till andra perioden men det räckte för mig:) Vi vann med 1-0 och jag sumpade som vanlig världens läge med att dra bollen 10 meter över mål... Matchen gick bra att spela men när jag skulle skulle gå ner på knä och knyta skorna så knäckte jag till knät så nu kan jag knappt gå. Det är så himla typiskt. Får se om premiären också blev sista matchen för mig i år:( är ju inte så lätt att gå hemma med lill-killen när man har så ont i knät så man knappt kan gå... så himla typiskt...
...
Jag kan själv;
...
...
På BVC var det också dags för vägning och mätning. Det var ju ett tag sedan sist så det var lite spännande. Har ju känt att Rasmus är något tyngre nu för tiden:)
...
Vikt; 6015 gram
Längd; 62,3 cm
...
Han följer sina kurvor bra enligt barnmorskan!
...
Ute i solen. Nu kan jag va frammåt i bärselen, mycket roligare!;

...
...
Nu har sommaren verkligen gjort entre här i Solna. I går var det 20 grader och idag är det ännu bättre väder samt strålande sol. Tur att man har tvättstugan då...:( Har i alla fall hunnit sitta på balkongen och sola ett tag. Snart ska vi bege oss hem till Therese och Edvin i mammagruppen för fika. Hoppas att den flyttas ut till parken här bredvid istället...

1 kommentar:

  1. Om du vill läsa mammas kommentar till det här inlägget så ligger den på min blogg :P

    SvaraRadera