fredag 27 juni 2014

Midsommarhelgen

Grabbarna trotsar vädret och äter frukost ute

Trots en ovanligt kall och regnig midsommarhelg så hade vi det ändå bra. Midsommarafton var helt okej vädermässigt och lunchen kunde till och med ätas utomhus. På midsommardagen blev det en del springande ut och in mellan skurarna men vi hann ändå med att vara ute ganska mycket.

Midsommarkransar är ett måste

Jag började tyvärr känna mig krasslig och fick ont i halsen redan på resan upp till Sundsvall. Många doser förkylningssprej gjorde att förloppet stannade upp men under midsommarafton var jag ganska hängig. Vi klädde midsommarstången och de andra deltagarna fick springa "Pricka tiden loppet" (jag som hade sett fram emot att vinna i år:)). Efter loppet fick deltagarna bada i det tiogradiga havet (inget som jag avundades dom) och sedan blev det lunch, skattjakt och dans runt midsommarstången. Framåt kvällen, när barnen gått och lagt sig, så blev det femkamp (med vinterjacka på, tre grader visade termometern). De andra badade badtunna och bastade men jag fick krypa ner i sängen och kurera mig.


Vår lille midsommarkille

Barnen har lekt på och haft himla kul tillsammans. Dom har åkt fyrhjuling, gått skattjakt en massa gånger (våra värdar är så himla generösa) och så klart badat badtunna och myst. På midsommardagen så blev det lite fiske och treåringen fick upp den enda fisken (typ en liten spigg), men glad och stolt var han ändå. På eftermiddagen åkte vi ut till en bondgård i närheten, fick se när dom släppte ut kossorna, hoppa i hoppborgen och äta glass.

Skattjaktsdags

Vi tackar och bockar för ännu en fin midsommarhelg i Häggdånger! Traditioner är härligt och särskilt när man nu börjar se att barnen uppskattar det!


Brygga och bad i tio gradigt vatten, huva...


Lite pyssel efter skattjakten


I väntan på löptävlingen "Pricka tiden"


Och där gick starten!

Grabbarna hade en egen liten löptävling


På vägen (mitt under pågående lopp) stannar dom för att plocka lite lupiner


Vi har frossat i jordgubbar. Ingen midsommar utan dessa godingar.


Utedasset var ingen hit enligt treåringen

Midsommarlunch


Dags för badtunna, bastu och ölkorv. Som grabbarna hade längtat...


De här två vännerna hade det riktigt kul tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar