lördag 23 oktober 2010

Surdeg blir grekiskt lantbröd

Så var det dags att göra något kreativt av min surdeg som legat i kylskåpet hela veckan. Beslutade mig för att slutresultatet skulle bli ett grekiskt lantbröd. Först skulle degen jäsa i 2,5 timme...
...
Pyser ut över bunkens kant;
...
Sedan var det dags att bearbeta degen och göra två brödstycken. När jag lagt dom på plåten skulle dom jäsa ytterliggare 1,5 timme...
...
Rasmus ville gärna hjälpa till, med mössan på så klart;
...
Tillslut var det dags att stoppa in i ugnen i nästan en timme och efter fem timmars väntan var det äntligen dags att smaka på långbaket. Var faktiskt helt underbart gott nygräddat med smör och ost som smälte i munnen...:) Kan rekommenderas men se till att ha tid!
...
Slutresultatet, två gigantiska grekiska lantbröd;

1 kommentar:

  1. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Jag skulle gärna vilja smaka på brödet det ser jättegott ut. Jag blir inspirerad att prova surdeg. Kram mamma

    SvaraRadera